Nieuws > Groep 7-8 > Groep 7-8

Groep 7-8

24 januari 2020
Sanne, Suus en Jano geven gymlesinstructie.

Respect en aandacht.

23 januari 2020
Vanmiddag hadden we Rini Bosman van de GGD te gast in de klas. Zij vertelde over een gezonde leefstijl waarin de volgende onderwerpen aan bod kwamen: gezond eten, bewegen, mediawijsheid, nix onder de 18 en de puberteit.

Wat weten ze al veel over gezond eten, bewegen en mediawijsheid! Het stuk over puberteit leverde vooral veel hilariteit op. Het is toch best spannend wat er allemaal op je af gaat komen!

Alle leerlingen hebben een kaartje mee naar huis gekregen, leuk om samen naar te kijken.

16 januari 2020
Wat is er gisteren genoten door onze fanatieke groep 7/8. De regen werd getrotseerd om een sportieve prestatie neer te zetten of om
klasgenoten aan te moedigen en te filmen.


Vanochtend hebben we naar een filmpje op de website van stentor gekeken en een recensie geschreven over deze middag. Deze lees je terug in de nieuwsbrief en hieronder:

Midwinter Survival Run
Op 15 januari 2020 deden wij, Mente en Suze, mee aan de Midwinter Survival Run. De Midwinter Survival Run is een wedstrijd van 5km met obstakels die zijn klaar gezet door de sport studenten van de Noordgouw.
Wij vonden het heel leuk maar ook lastig. Bij sommige obstakels moest je sterk en lang zijn, maar bij sommige maakte het niet uit.
Mente vond de boomstammen lastig waar je over heen moest klimmen. En Suze vond het touw lastig met knopen waar je op moest klimmen.
Ik zou zeker ook een keer meedoen!!

7 januari 2020
Wat was het fijn om iedereen na de vakantie weer te zien!
De kinderen hadden 5 zinnen in het Engels opgeschreven waarin ze over hun vakantie vertelden. Deze deden we in een bak en ik las ze voor. De leerling van wie de tekst was, mocht desgewenst nog in het Nederlands aanvullen. 
's Middags hebben we het complimentenspel gespeeld. Dit keer mochten de kinderen een kaartje kiezen en dit aan de ander geven. Op dinsdag hebben we dit met Engelse woorden gedaan. Met in het Nederlands een voorbeeld dat erbij past. Er werd door sommige kinderen verrassend leuk gekozen.
Deze week zijn we voor het laatst aan het werk met LEGOboost. Volgende week gaan de groepjes aan elkaar presenteren wat hun LEGO-ontwerp allemaal kan.

20 december 2019
Wat zijn de kinderen druk geweest om er samen wat lekkers van te maken. We kwamen bijna ruimte tekort. En wat hebben ze er van gesmuld!

Kim begon met een quiz op het digibord. Door in te loggen met de tablets konden de kinderen de vragen beantwoorden. Naast vragen over kerst had zij er ook een paar leuke proefjes in gezet.
Daarna was het tijd voor een spelletjescircuit. En als afsluiting dan eindelijk het optreden waar we heel hard aan hebben gewerkt... het pleinorkest. En wat deden ze dat goed!!

17 december 2019
Gisteren hebben we na een gezellige fietstocht naar Epe genoten van het schaatsen op de schaatsbaan.

' s Middags gaf Kim een dramales waarbij de kinderen beroepen, locaties en voorwerpen moesten uitbeelden.
Vandaag hebben we waterpolo tijdens de zwemles en een vervolg op de dramales. Natuurlijk wordt er ook flink geoefend voor ons pleinorkest aanstaande donderdag🎶

12 december 2019
Vandaag hadden we 3 collega's van Proo-actief op visite. 3 groepjes kinderen uit groep 8 hebben verteld over onze thema's de afgelopen 2 jaar. Wat deden ze dat goed!

Ons nieuwe thema heeft te maken met communicatie. Legoboost heeft dmv het programmeren hier natuurlijk mee te maken. Vandaag zijn we gestart met de lessen van mediamasters. Dit keer ging het over sociale media.

Communiceren in het Engels hebben we gedaan middels een tekendictee. Woensdag gaf ik een tekendictee, in het Engels vertelde ik wat waar getekend moest worden. Vandaag maakten de kinderen zelf een tekendictee en vertelden dat aan een klasgenoot. Woorden die we nog niet hadden geleerd hebben we op het bord erbij geschreven.

5 december 2019
Wat was het weer een geweldig feest.


We begonnen met een klas vol mooie surprises die in een fijn sfeertje werden uitgepakt.

Daarna moest er natuurlijk nog worden geraden wie wie had.
's Middags hebben even geoefend op onze gitaren, daarna was er tijd voor legoboost. Het leuke is dat de kinderen hier ook een boost van krijgen. Fanatiek wordt er gebouwd a.d.h.v. de instructies op de tablet. De eerste groepjes zijn begonnen met programmeren waardoor hun bouwsel ook echt tot leven komt.

27 november 2019
Gistermiddag hebben we de schoen gezet. Vanmorgen op school bleek dat we ons cadeautje niet zomaar zouden krijgen. We moesten er wat voor doen. Sinterklaas had met rood-wit lint de deur verzegeld.

Op de deur zat een gedicht waarin hij een en ander verduidelijkte.

In de klas moesten de kinderen eerst een escaperoom oplossen. Daarna zouden de cadeautjes worden vrijgegeven.


Lieze en Sanne wisten als eerste alle opdrachten te voltooien en gingen op zoek. Samen hebben zij de cadeautjes uitgedeeld.

Na het versieren van de jojo hebben we onder het genot van de pepernoten bingo met Engelse woorden gedaan. 2 keer, want ze konden er geen genoeg van krijgen.

25 november 2019
Vandaag heeft Arend ons het eerste liedje geleerd op de gitaar. En wat vinden ze het leuk!

De gitaar mag even mee naar huis, maar wordt woensdag weer op school terug verwacht zodat hij weer gestemd kan worden.

20 november 2019
Wat was er veel belangstelling voor onze vakantiebeurs vandaag. De kinderen hebben zichtbaar genoten😄



Volgende week gaan zij de andere ouders van onze school enthousiast maken voor hun land en daarna gaat hun reisgids mee naar huis.

19 november 2019
Morgen is het dan zover, onze "vakantiebeurs" over Afrika en Azië. In de eigen groep en in het splitslokaal zijn plekken voor de diverse landen ingericht. Ook zijn er plekken om koffie en thee te drinken.
De kinderen kunnen je van alles vertellen over het door hun gekozen land. Sommige kinderen hebben wat hulp nodig om te starten. Je kunt hen helpen met een vraag. Waarom zou ik naar dat land gaan? Kun je er ook lekker eten? Wat moet ik daar zeker gaan doen? We hopen op een mooie opkomst en dat onze verhalen je enthousiast over deze landen zullen maken.

13 november 2019
Soms krijgen de kinderen met de snack of lunch een briefje van hun ouders, een getekend gezicht op een mandarijn of een boodschap geschreven op een banaan.
Vandaag schrijven de kinderen een briefje voor jullie. Dit zit in hun tas of (als ze hun tas zelf inpakken) vind je op een plek in huis. Het zou leuk zijn als je ergens deze week een briefje terugschrijft en in hun tas stopt.

7 november 2019
Het maken van de gitaar voor ons kerstoptreden. Wat hebben ze hard gewerkt! Aftekenen, zagen, meten, vijlen, schuren en versieren. Het resultaat mag er zijn.

4 november 2019
De afgelopen weken hebben de kinderen informatie verzameld over hun land. In de groepjes hebben de kinderen met mij besproken (tussenevaluatie) hoe de stand van zaken is.
Vandaag zijn de meeste teksten af gemaakt. Daarna zijn ze gelezen door een ander groepje en er zijn tips en complimenten gegeven. De sfeer waarin dit gebeurde was erg prettig. De tips waren bruikbaar, werden op een prettige manier gegeven en werden goed ontvangen. Knap hoe ze dat doen!!!


N.a.v. de tips kunnen de teksten aangepast worden en gaan de groepjes dit in publisher zo opmaken dat het er als een echte reisgids uit komt te zien. Om eenheid in de reisgids te krijgen hebben we afspraken over de opmaak gemaakt.

17 oktober 2019
Vandaag hielp Karin ons om het trema bij meervoudsvormen onder de knie te krijgen. Ligt de klemtoon achteraan dan komt er een e bij (industrieën). Ligt de klemtoon vooraan, dan komt er geen extra e (oliën). Door heel overdreven het woord uit te spreken en daarbij de klemtoon steeds anders te leggen hopen we dat de kinderen horen waar hij nu echt ligt.

Tijdens nieuwsbegrip (begrijpend lezen) werd een nieuwe werkvorm geïntroduceerd, namelijk het clusterspel. Aan de hand van begrippenkaartjes moesten de kinderen deze begrippen clusteren en aangeven welk verband er tussen de clusters was.

Het groepje met de meeste punten mocht kiezen wel spel we het laatste kwartier van de middag zouden spelen.
Vandaag hadden we weer een leuke zwemles. We begonnen met aan de kant hangen en 10 tellen drijven.

8 oktober 2019
Afgelopen dagen zijn we druk bezig geweest met het verzamelen van informatie over het vakantieland. Zo langzaamaan gaan we richting het maken van de reisgids.
Hendrik, Catho en Floris hadden spullen meegenomen over het thema. Dit gaf weer een breder beeld over landen, kleding en dieren in Afrika/ Azië.

2 oktober 2019
Deze week is onze stagiaire Kim er de hele week. Ze heeft al een aantal lessen gegeven. Ook moet zij voor haar opleiding deze week elke dag een verwondermoment verzorgen. Afgelopen maandag had ze een proefje met peper in water. Als je hier wat afwasmiddel bij doet dan... als het goed is kan jouw zoon/ dochter hier antwoord op geven.

Vervolg thema...
Vorige week hebben we opgeschreven wat we van een land willen weten. Deze week hebben we geturfd wat we het belangrijkst vinden. Deze informatie moet zeker in de reisgids komen. Het 4-velden model (dat ons helpt bij het schrijven van de tekst) is klaar.

Groepjes zijn gemaakt (door de kinderen in gezamenlijk overleg) en informatie wordt gezocht. Met andere woorden, we zijn flink aan het werk.

24 september 2019
Vandaag hebben we verschillende reisgidsen en boeken met landeninformatie bekeken. Wat is het verschil, wat is hetzelfde en welke gebruik jij het liefst als je op vakantie wilt. Uiteindelijk vonden de meeste kinderen het wel fijn als je allebei mag gebruiken. Tot slot hebben ze voor zichzelf opgeschreven welke informatie ze zeker willen hebben als ze op vakantie gaan.

Wordt vervolgd...

20 september 2019
Donderdag is de dag waarop we nieuwsbegrip doen. Hierbij werken we aan tekstbegrip. Na het lezen van de tekst bespreken de kinderen samen wat ze hebben gelezen. Hierdoor krijgen ze meer vat op de tekst en begrijpen ze beter waar het over gaat. Natuurlijk passen we dit toe bij alle andere teksten die we lezen. Dit is echt een expliciet oefenmoment. Aan het eind van deze les gingen de kinderen voor de klas aan elkaar vertellen wat ze hadden gelezen. Geen presentatie maar een gesprekje als diertype (zie vorige week donderdag). De kinderen vonden het erg leuk. En ondertussen dus ook erg leerzaam.


 

12 september 2019
Vorige week was Karin bij ons in de klas met een kennismakingsspel.

Vandaag leerde ze ons dat je, als je een persoon speelt, dierlijke eigenschappen kunt toevoegen. Denk aan een stoere leeuw, een trage slak, een verlegen konijntje, een slimme uil enz. In groepjes mochten de kinderen dit voor de klas uitspelen.
Vandaag hebben we een kleine start gemaakt met het thema "We gaan op reis". Onderdeel van dit thema zijn de continenten Afrika en Azië waarover we ook zullen werken uit het alles in 1 boek.

Het thema van de Kinderboekenweek in oktober gaat over reizen. In alle groepen werken we hier naar toe en zal ‘reizen’ het item zijn. In groep 7-8 gaan we ‘reizen door de continenten Afrika en Azië’! 

22 maart 2019
Vanmiddag is groep 8 naar het monument bij de Klementbrug gefietst. Dit monument heeft de Horsthoek met de kinderen van groep 7 en 8 geadopteerd.
Dat betekent dat we helpen bij het onderhouden van het terrein.
Er is veel onkruid gewied en grind verplaatst. Leuk om te zien dat er doorzetters in deze groep zitten!


Handig gebruik maken van het kruiwagenwiel (m.b.t. tot gewicht) was voor velen een nieuwe ervaring.


Heel bijzonder was de afsluiting; we mochten in de oude schuur op de zolder kijken.

De kinderen krijgen op 3 april, tijdens de verhalenroute, alles te horen over het drama dat zich hier aan het eind van de oorlog heeft afgespeeld.

15 maart 2019
De leerlingen geven zelf les. Zij hebben een onderdeel uit de "Gouden Eeuw" genomen waar zij met een groepje hun zelfgemaakte les voorbereiden en uitvoeren. Elk groepje heeft iets eigens, wat het extra leuk maakt. Geweldig hoe zij dit aanpakken. Binnenkort gaan de logboeken mee naar huis zodat dit werk thuis rustig kan worden bekeken.
Op de foto is te zien hoe de kinderen worden geholpen bij het maken van de vragen over 'oorlog en vrede' in de Gouden Eeuw.



De weekteksten over 'handel' in de Gouden Eeuw worden klassikaal besproken.


Wat kunnen ze goed samenwerken in groep 7-8, dat zag ik onder andere bij het themawerk.

19 februari 2019
De kinderen helpen elkaar goed. Vandaag bij het berekenen van de tijd tussen digitale klokken (groep 8) en gisteren bij het vereenvoudigen van breuken (groep 7).
Wat kunnen ze goed onderhandelen (en wat houd ik daarvan).

30 januari 2019
Welkom in de Gouden Eeuw bij groep 7-8.
Ons nieuwe thema neemt ons mee in het tijdperk van de Gouden Eeuw. Als opwarmertje bekeken we 3 films over deze tijd. Tijdens het kijken maakten we aantekeningen. We deelden onze aantekeningen en maakten zo een samenvatting/ woordveld op papier.
Uiteindelijk bleven er nog 5 interessante films over. We verdeelden deze over verschillende groepjes. In het groepje zou iedereen de film bekijken, aantekeningen maken en deze samen bespreken. De gevonden informatie zou dan gedeeld worden met de rest van de klas.
In het lesboek is bij de meeste onderwerpen ook informatie te vinden. Leuk om het verhaal van de film compleet te maken.
Omdat het lesboek dan overbodig wordt, hebben we besloten om een lessenserie te maken. Elk groepje maakt een informatieve tekst. Als basis gebruiken we het 4-velden model (motivatie, begrip, techniek en woordenschat). Bij de tekst worden goede vragen, een dictee en een Engelse les gemaakt.
Na het werken in het groepje is er elke dag een evaluatiemoment.

12 december 2018
De Horsthoek staat ook dit jaar weer met een kraam op de Kerstmarkt in het centrum.
Op dit moment worden mooie kerstkunstwerken en lekkere producten door de kinderen met behulp van ouders gemaakt. 
Vrijdag 14 december is de verkoop van 14:00 uur tot en met een uitverkochte kraam. De leerlingen van groep 5 t/m 8 bemannen de kraam onder begeleiding van ouders.



28 november 2018 
En dan zit er niks in je schoen...
Ligt er alleen een envelop op tafel. Daarin zit een vraag. Met het goede antwoord krijg je een letter. Elke groep krijgt een andere letter. Alle groepjes samen vormen een woord. Dat woord helpt je de cadeautjes te vinden...
Ieder kind is verblijd met een gezellig schoencadeautje om samen te versieren. Dank u, Sinterklaasje!

5 oktober 2018 
Afgelopen weken hebben we met de kinderen van groep 7-8 gekeken wat er bijzonder was aan onszelf en aan anderen. Doel van het thema is ook om meer begrip te krijgen voor medemensen die anders zijn/ andere dingen kunnen/ anders reageren dan jijzelf.
Uiteindelijk kregen we een aardige lijst. Voor we op onderzoek uit konden gaan moesten we op 3 vragen antwoord krijgen:
- Is hier genoeg informatie over te vinden?
- Aan welke doelgroep willen we de gevonden informatie overbrengen?
- Hoe willen we dit overbrengen?
De kinderen hadden verschillende ideeën. Het maken van een eigen versie van klokhuis (in vereenvoudigde vorm) lijkt hier goed bij te passen.
Vandaag hebben we een aflevering van klokhuis geanalyseerd en dat leverde een flinke lijst aan informatie op!
Wordt vervolgd!

20 september
Een van de "klaaropdrachten" (wat je kunt doen als je werk af is) is het m

 

17 september
Vandaag zijn we gestart met het thema "Ik (k)en de ander". We hebben geluisterd naar het lied "Ik ben anders dan de rest" van Jochem Meyer. Daarna hebben de kinderen een Engels formulier "About me" ingevuld. Hierop schreven zij ook wat er bijzonder aan henzelf is. Dit hebben we verzameld op het whiteboard. 

Aan het eind van de middag hebben we afgesloten met "find someone who". Hierop stonden een aantal dingen zoals likes football, has a sister, has a pet. Samen hebben we besproken welke vragen je kon stellen. Hierna hebben de kinderen geprobeerd alle hokjes in te vullen met een naam.

Er is veel Engels gesproken, daarnaast was het ook erg gezellig?

31 augustus
Zo de eerste week zit er op. Als dit de voorbode is voor de rest van het jaar, dan belooft dat veel goeds. Vandaag is het agenda gebruik met de kinderen behandeld. Vraag er maar eens na dan kan je gelijk zien dat zij huiswerk op gekregen hebben.

29 augustus
De 1e gymles met meester Dennis. Opwarmen met de parachute.

Oudere verslagen:

Film geschreven en geregiseerd door Fien en Sylvie als project van de Digiplusklas:
klik hier 

Dode hoek project 
Op vrijdagmiddag 29 juni a.s. doet groep 7-8 mee met het dode hoek project. Tijdens deze middag zal eerst een introductie en film in de klas worden getoond. Vervolgens gaan zij in groepjes naar een vrachtauto, die bij ABC-hekwerk zal staan, voor de praktijkles. In en om de vrachtauto leren zij wat een chauffeur ziet maar vooral ook wat hij niet ziet in het verkeer. 

Afscheid groep 8
Met het ingaan van de laatste periode van dit schooljaar starten ook de voorbereidingen van het afscheid van groep 8. Dit gaan we ´vieren´ op maandagavond 9 juli a.s.
De kinderen organiseren een feestelijke avond waarbij hun ouders worden uitgenodigd. Het thema deze avond zal blijken uit de uitnodiging die binnenkort volgt.
Kom zoals je bent, maar het wordt extra gewaardeerd wanneer je op de afscheidsavond in deze stijl verschijnt.
Dinsdag 10 juli is voor deze groep de laatste schooldag en die dag wordt buiten school doorgebracht. Dit jaar gaat deze groep naar Hellendoorn. Bij deze nieuwsbrief hebben de leerlingen van groep 8 een brief ontvangen met een verzoek voor vervoer.
 

Woensdag 30 mei t/m vrijdag 1 juni Schoolkamp Giethoorn
Voor wie nog na wil genieten, we hebben de foto's nog...

http://www.dehorsthoek.nl/Fotos

Deel deze pagina:

School video

Sociale media

Volg ons voor het laatste nieuws ook op Facebook.